Open Banking

Vad är Open Banking?

Open Banking är det pågående skiftet i den finansiella sektorn från stängda till öppna affärsmodeller.

Open Banking innebär att aktörer öppnar upp och byter information med varandra. När en bank öppnar sina API:er för marknaden kan vem som helst utveckla tredjepartslösningar. Regelverket PSD2 som infördes 2019 har öppnat upp betalningsområdet.

Hur påverkas bankens affärsmodell när den tvingas konkurrera med nya uppstickare som erbjuder finansiella tjänster?

Kärnan i Open Banking är möjligheten att koppla samman affärsmodeller som tillsammans bidrar till mervärde för kunderna. Det avgörande kommer inte att vara var kundernas kapital återfinns. Det centrala kommer att vara vem som äger gränssnittet som interagerar med kunden.

Vad händer när bankens informationsmonopol nu har avskaffats och hur påverkas bankens affärsmodell när den nu tvingas konkurrera med nya uppstickare som erbjuder finansiella tjänster? Utmaningarna är många för en banksektor som oftast inte är lika snabbfotad som de nya konkurrenterna.

Tanken med open banking är att konkurrensen ska öka och därmed stimulera till fler smarta tjänster, till nytta för kunderna.

För dagens storbanker innebär det här utmaningar, en framtid där de i värsta fall bara blir ”lådor” där kunderna förvarar sina pengar. Andra aktörer, med nya smarta lösningar, tar hand om det som är mer lönsamt.

Nu under den pågående pandemin sitter många kunder stilla i båten, men vart är vi på väg?